Archief 2010

22.01.10 – 16.05.10
Carl De Keyzer – Congo (belge)

Carl De Keyzer, Belgisch top-fotograaf en lid van het gerenommeerde agentschap Magnum, realiseerde de voorbije maanden een reeks opnamen die een indringend beeld schetsen van de Belgische restanten in het moderne Congo. Hij volgde de route van toeristische trekpleisters uit de koloniale periode zoals beschreven in een oude reisgids. Het resultaat is een unieke fotoreeks met historische betekenis, die confronterend is omdat ze zowel vragen oproept bij de manier waarop België deze kolonisatie architecturaal en urbanistisch heeft ingevuld, als bij de oorzaken van de huidige staat van chaos en verval.

Bij deze tentoonstelling verschijnt een gelijknamig fotoboek uitgegeven bij Lannoo.

22.01.10–16.05.10
Congo belge en images 
Ongeziene archiefbeelden van Belgisch Congo

Congo belge en images vertrekt vanuit de rijkdom aan visueel materiaal over het koloniale verleden van Congo. Carl De Keyzer en Johan Lagae selecteerden uit het immense archief van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren 100 nooit eerder gepubliceerde foto’s van Belgisch Congo. De opzet is niet zozeer een historisch overzicht van de fotografie in Belgisch Congo, maar eerder de presentatie van ‘sprekende beelden’ die de neerslag zijn van een ‘ontdekkingsreis’ doorheen de collecties van het Koninklijk Museum van Tervuren.

Bij deze tentoonstelling verschijnt een fotoboek uitgegeven bij Lannoo. In samenwerking met het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren.

 

22.01.10 – 14.03.10 
Jean-Pierre Stoop – (Kunstenaars)Portretten

Sinds zijn oprichting doet het kunstmagazine (H)art voor zijn coverbeelden een beroep op het talent van fotograaf Jean-Pierre Stoop. Zo ontstond een opmerkelijke reeks kunstenaarsportretten die nu worden gebundeld in een boek en tegelijk worden tentoongesteld in de FOMU-Galerie.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23.02.10–16.05.10

Borders – Bamako Encounters 2009

Bamako Encounters, dé Biënnale van hedendaagse Afrikaanse Fotografie, komt naar het Fotomuseum. ‘Bamako Encounters’, dat deze keer in het teken staat van ‘Borders’, creëert een internationaal platform voor jong Afrikaans talent. Grenzen bepalen in Afrika meer dan ooit de (Afrikaanse) realiteit en verdelen mens en aarde in etnische, culturele en religieuze groepen. Ook voor de rest van de wereld is dit thema brandend actueel. In tijden van globalisering en economisch liberalisme worden grenzen in no time van de kaart geveegd. Tegelijkertijd staat de bestrijding van migratie hoog op de politieke agenda en neemt de angst voor ‘de Ander’ gestaag toe. Michket Krifa en Laura Serani, curatoren van de Biënnale, nodigen jonge Afrikaanse fotografen en videokunstenaars uit om dit thema te visualiseren. Aan bod komt het werk van onder meer Myriam Abdelaziz, Kader Attia, Arwa Abouon, Abdoulaye Barr, Jodi Bieber, Lilia Benzid, Mohamed Bourouissa en Pieter Hugo.

15.03.10 – 21.03.10                  

Time to Meet - Sugary Photographs with tricks, poses and effects

Time to Meet is een internationaal platform voor kunstenaars die werken met het medium fotografie. Vanaf dit jaar wordt het geleid vanuit Antwerpen. Streefdoel is een internationale uitwisseling van ideeën en initiatieven. Tijdens het Time to Meet-festival slaat het collectief tijdelijk zijn tenten op in het Fotomuseum. Er zal gelegenheid zijn tot discussie en debat, en op verschillende plaatsen binnen en buiten het Fotomuseum wordt werk getoond van kunstenaars die werken met fotografie.

 

 

Yazd station

25.03.10 – 16.05.10

Pieter-Jan De Pue - Iran op de grens

Op de vooravond van de presidentsverkiezingen trokken journaliste Ann De Craemer en fotograaf Pieter-Jan De Pue in opdracht van de Buren naar Iran. Ze wilden er een reportage maken over het dagelijks leven van de Iraniërs in tijden van politieke veranderingen. Deze verkiezingen kenden echter een woelige afloop en buitenlandse journalisten kregen niet de kans hun werk naar behoren te vervullen. Pieter-Jan De Pue keerde daarom op een later tijdstip terug naar dit land dat momenteel hoog op de internationale politieke agenda staat. 

 

 

28.05.10–05.09.10

Filip Tas

Binnen de naoorlogse fotografie in ons land nam Filip Tas een meer dan vooraanstaande plaats in. Hij behoorde, samen met onder meer Walter De Mulder, Paule Pia en Frank Philippi, tot een generatie fotografen die vernieuwende vakfotografie en artistiek ‘vrij werk’ met elkaar wisten te verzoenen. Zijn foto’s werden onder meer gepubliceerd door De Standaard, de toenmalige BRT en het tijdschrift Avenue. Tas participeerde als fotograaf aan de kunstenaarsbeweging G58, publiceerde in 1965 het indrukwekkende fotoboek Antwerpen Stad aan de Stroom, vertegenwoordigde in 1976 België op de Biënnale van Venetië en verwierf in 1983 zowel de Prijs voor Bijzondere Verdiensten van de Provincie Antwerpen als de Prijs voor Beeldende Kunst van de Vlaamse Gemeenschap. Tas oefende ook een belangrijke invloed uit als fotografiedocent (Henry Van de Velde-instituut, Antwerpen) en als fotocriticus (De Standaard).

 

28.05.10–05.09.10

American Documents

American Documents presenteert – met uitzondering van Labor Anonymous van Walker Evans uit 1946 en enkele beelden uit Robert Frank’s The Americans uit de jaren 1950 – een opmerkelijke verzameling foto’s van Amerikaanse fotografen vanaf de jaren 1970. Er is werk te zien van toonaangevende kunstenaars als Robert Adams, Diane Arbus, Lewis Baltz, Mitch Epstein, Lee Friedlander, Nan Goldin, Dan Graham, Mike Mandel, Nicholas Nixon, Martha Rosler, Judith Joy Ross, Stephen Shore, Larry Sultan, Jerry Thompson, Henry Wessel en Garry Winogrand.

In 1935 introduceerde Walker Evans het begrip ‘documentary style’. Dit zal een duidelijke stempel drukken op de evolutie van de Amerikaanse fotografie in de twintigste eeuw. Kenmerkend voor deze documentaristische esthetiek is een formele terughoudendheid, een schijnbare neutraliteit en een voorkeur voor werk in reeksen.

Ter gelegenheid van American Documents worden ook twee recente reeksen voor het eerst in België getoond: Homeland van Larry Sultan en American Power van Mitch Epstein.

De getoonde werken werden samengebracht uit verschillende musea, galeries en privé-collecties.

28.05.10–05.09.10

Allan Sekula - Ship of Fools

In het kader van het gezamenlijke tentoonstellingsprogramma van het M HKA en het Fotomuseum op de 4de verdieping van het Fotomuseum, met beeldcultuur als rode draad, brengt het M HKA hier een project van Allan Sekula. Een belangrijke rode draad doorheen het werk van Sekula zijn de economische en sociale omstandigheden die samenhangen met de zeevaart en de groeiende internationalisering van een wereldwijde, industriële economie. In Ship of Fools documenteert hij de reis van de Global Mariner, die tussen 1998 en 2000 de wereld rondvoer. Het schip bezocht havens in verschillende landen in een poging het bewustzijn rond de problematiek van het ‘varen onder een goedkope vlag’ te vergroten en solidariteit tussen arbeiders internationaal tot stand te brengen.

 

28.05.10 – 27.06.10           

Jackie Lecouturier - Polaroids, en andere…

Jackie Lecouturier (°1948) was vanaf 1972 docent fotografie aan de Ecole Supérieure de l'Image "Le 75" te Brussel. Nu dit hoofdstuk van zijn carrière werd afgesloten is hij begonnen met het stapsgewijs 'ontginnen' van zijn omvangrijk en veelzijdig fotografisch oeuvre door middel van bescheiden publicaties en kleinere tentoonstellings­projecten. Voor het Fotomuseum stelt hij een selectie samen van heel persoonlijke, intimistische beelden, fragmenten van een doorlopend visueel dagboek. De meeste van deze beelden zijn Polaroid-opnamen.

01.07.10 – 05.09.10           

Outlandish - A specter from the land of If

Outlandish is een collectief van jonge fotografen, gevestigd in Antwerpen. Voor deze tentoonstelling creëren de leden nieuwe beelden die in dialoog zullen worden geplaatst met enkele inspirerende beelden geselecteerd uit de verzameling van het Fotomuseum.

 

 

 

 

 

 

 

24.09.10–16.01.11

Boris Becker - Photographs, 1984–2009

Boris Becker (°1961) wordt beschouwd als één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de hedendaagse Duitse fotografie. Samen met andere bekende namen zoals Andreas Gursky, Candida Höfer, Axel Hütte en Thomas Struth, maakt hij deel uit van een generatie fotografen die de zakelijke stijl van hun befaamde leermeesters Bernd en Hilla Becher herwerkten tot een persoonlijke maar nog steeds zeer typische beeldtaal. De eerste solotentoonstelling van de kunstenaar in België, schetst een overzicht van Boris Becker’s oeuvre – van de vroege jaren 1980 tot nu – en toont beelden uit zijn bekendste fotoreeksen: Bunkers, Woonhuizen, Constructies, Velden en Landschappen, Fakes en Artefacten. In zijn imposante, haast oogverblindend gedetailleerde kleurbeelden van geïsoleerde gebouwen, landschappen en objecten onderzoekt Becker hoe de fotografie voortdurend balanceert op de grens tussen een getrouwe representatie van de werkelijkheid en een autonome beeldpraktijk die de werkelijkheid niet zozeer reproduceert maar overstijgt.

Dit project kwam tot stand in samenwerking met Die Photographische Sammlung/SK Stiftung Kultur, Keulen en de Landesgalerie Linz/Oberösterreichisches Landesmuseum.

 

24.09.10–16.01.11

Willy Kessels 1930–1960

Willy Kessels (1898–1974) wordt beschouwd als de belangrijkste vertegenwoordiger in ons land van een nieuwe, ‘modernistische’ fotografie die vanaf het einde van de jaren 1920 op de voorgrond trad. Zijn oeuvre is bijzonder illustratief voor de praktijk van de beroepsfotograaf in de jaren 1930. Hij was actief op vele uiteenlopende terreinen: reportage en publiciteit, mode en portret, architectuur en industrie, naaktstudies, collages en abstracte experimenten.

Kessels was in 1932 betrokken bij de organisatie van de eerste ‘Internationale Tentoonstelling voor Fotografie en Cinematografie’ in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten. In 1933 realiseerde hij setfoto’s bij de communistisch geïnspireerde documentaire film Misère au Borinage van Joris Ivens en Henri Storck. In 1935, sloot hij vriendschap met Joris Van Severen en realiseerde hij foto- en filmreportages voor het Verdinaso. Tijdens de oorlog was Kessels betrokken bij de oprichting van de kunstenaarsvereniging ‘De Meivisch’ te Bornem. Kessels werd na de oorlog veroordeeld voor passieve collaboratie. Hij hernam in de jaren 1950 zijn commerciële activiteiten en trad in deze periode vooral naar buiten met een aantal fotoboeken over zijn geboortestreek, het Scheldeland. Hierin leek Kessels afstand te hebben genomen van het modernisme, maar in de afzondering van zijn atelier bleef hij experimenteren met abstracties en ongewone afdruktechnieken.

 

 

24.09.10 – 14.11.10 

Caroline Alida - Bori. Genezers van de ziel

De portretten van Caroline Alida geven een intimistische kijk op de Bori, een bepaald type Afrikaanse sjamanen. Bori beoefenen een animistische cultus waarvan de (vaak vrouwelijke) priesters zieners en genezers zijn. De fotografe bracht herhaaldelijke en langdurige bezoeken aan verschillende gebieden in Niger, waar ze een sterk contact met deze mensen wist uit te bouwen. De bori's zijn allen in hun eigen habitat gefotografeerd. Deze sobere, vaak donkere zwart/wit portretten zijn ontdaan van alle balast en roepen daardoor een contemplatieve sfeer op.

 

 

 

 

18.11.10 – 16.01.11    

Ville Lenkkeri. The Place of No Roads

De Finse fotograaf Ville Lenkkeri (°1972) is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de zogenaamde Finse ‘Helsinki School’. Hij slaagt erin ironie, vakmanschap en reflectie te combineren in beelden die balanceren op de grens tussen realiteit en fictie. Voor The Place of No Roads trok hij naar de verlaten Russische nederzetting Pyramiden, een spookstadje in het hoge noorden van Europa. Het resultaat is te zien in de Galerie van het FOMU.