Archief 2012

Jaw Aka Faizal Nahman and his daughter Nonom 2010 (c) Simon Norfolk. Courtesy Mc Bride Fine Art

17.02.12 – 03.06.12

Imaging History

Fotografeer het verleden. Dat was de opdracht die fotografen Bruno Vandermeulen (BE, °1972) en Danny Veys (BE, °1970) meekregen op de archeologische site van Sagalassos in Turkije. Hoe gaat een fotograaf om met het verleden? Bij het fotograferen van de antieke stad besloten Vandermeulen en Veys de archeologische vondsten niet louter te registreren, maar de objectiviteit van de lens in vraag te stellen. Dit werd het uitgangspunt van ‘Imaging History’. 

Naast Vandermeulen en Veys tonen vier internationaal gerenommeerde fotografen  -  Shimon Attie (USA, °1957), Raphaël Dallaporta, (FR, °1980), Sally Mann (US, °1951), Bart Michiels (BE, °1964) en Simon Norfolk (NG, °1963) – een reeks beelden en benaderen ze hun werk vanuit deze vraagstelling.

Als tegengewicht toont het FOMU ook een selectie foto’s uit de eigen collectie waarbij fotografie werd ingezet om het verleden vast te leggen en te inventariseren. Je krijgt werk te zien van onder andere Charles Nègre, Francis Frith, Felice Beato, Carleton Watkins, William Henry Jackson en Auguste Salzmann.

Gekrulde foto op grond
Series: Capturing the Sensible - Memories in Architecture 2010 (c) Lara Mennes

17.02.12 – 03.06.12

Jonge Belgische Fotografie

Het FOMU met een nieuwe tentoonstellingsreeks rond jonge Belgische fotografie. Sarah Carlier (BE, °1981) en Lara Mennes (BE, °1982) bijten de spits af. Beide fotografen zijn gefascineerd door hoe het verleden in onze maatschappij verbeeld wordt. Ze fotograferen verstilde momenten waarin je flarden van kleine en grote geschiedenissen te zien krijgt. Documentaire beelden worden verweven met het persoonlijke verhaal van de fotografen.

 

 

 

 

Extreme tourism
From the series Sponsoring (c) Thomas Mailaender

22.06.12 – 30.09.12

From Here On

From Here On plaatst de fotografie radicaal in een nieuw daglicht. Verschillende internationale kunstenaars gaan aan de slag met de overvloed aan digitale beelden die ze vinden op het internet. Ze recycleren, knippen en plakken foto’s van Google Earth, Google Street View, Facebook, Flickr, etc. Is traditionele fotografie dan dood? Met deze tentoonstelling opent het FOMU het debat over copyright, auteurschap, privacy en de toekomst van de fotografie.

From Here On toont werk van Hans AARSMAN (NL, 1951), Laurence AEGERTER (FR, 1972), Roy ARDEN (CA, 1957), Nancy BEAN (GB, 2005) en Christian ALLEN (GB, 1984), Victoria BINSHTOCK (Ru, 1972), Marco BOHR (DE, 1978), Ewoudt BOONSTRA (NL, 1969), Kurt CAVIEZEL (CH, 1964), Tony CHURNSIDE (GB, 1978), David CRAWFORD (US, 1970-2009), Martin CRAWL (FR, 1967), Constant DULLAART (NL, 1979), Leo GABIN (BE, 2002, Lieven Deconinck, Robin de Vooght, Gaëtan Begerem), Gilbert HAGE (Libanon, 1966), Monica HALLER (US, 1980), Mishka HENNER (GB, 1976), James HOWARD (GB, 1981), Thomas MAILAENDER (FR, 1979), Jenny ODELL (US, 1986), Josh POEHLEIN (US, 1985), Willem POPELIER (NL, 1982), Jon RAFMAN (CA, 1981), Doug RICKARD (US, 1968), Adrian SAUER (DE, 1976), Frank SCHALLMAIER (NL, 1977), Andreas SCHMIDT (DE, 1967), Pavel Maria SMEJKAL (Czech Republic, 1957), Claudia SOLA (NL, 1974), Shion SONO (JA, 1961), Jens SUNDHEIM (DE, 1970), Penelope UMBRICO (US, 1957), Corinne VIONNET (CH, 1969) en Hermann ZSCHIEGNER (DE, 1971).

Man rust in gras
(c) Elisabeth Broekaert

22.06.12 – 30.09.12

Stadsfotograaf Antwerpen

Breng Antwerpen in beeld, dat was de opdracht van de vzw  ‘Stadsfotograaf Antwerpen’ aan vijf fotografen in 2009. Volgens initiatiefnemer Roger Szmulewicz is de inzet van dit tweejaarlijkse project het collectieve, visuele geheugen van de steeds veranderende metropool vast te leggen. Het resultaat van deze eerste lichting stadsfotografen is nu te zien in het Fotomuseum.

Elisabeth Broekaert (BE, °1964), Dan Zollmann (BE, °1964), Maarten Vanden Abeele (BE, °1970), Patrick de Roo (BE, °1967) en Alex Salinas (BE, °1971) hebben elk op een eigen manier met hun camera het stedelijke leven verkend. 

Vijf stadsfotografen staan voor vijf verschillende visies. Van klassieke zwartwit reportage tot poëtische impressies, van het gezicht van minderheden tot portretten van bekende en minder bekende stedelingen. De verscheidenheid aan invalshoeken levert een caleidoscopisch beeldarchief op dat vooral aantoont hoe het beeld van ’t stad gekleurd wordt door de persoonlijke beleving en de eigenzinnige perceptie van de fotografen.

Man wordt gearresteerd door agenten
Anthony Esposito, Accused “Cop Killer”, January 16, 1941 © Weegee/ International Center of Photography

19.10.12 – 27.01.13

Weegee:  Murder Is My Business

Weegee, pseudoniem van Arthur Fellig (VS, 1899-1968), is één van de meest kleurrijke figuren uit de Amerikaanse fotografie. Hij is bekend om zijn sensationele beelden van moorden, branden, ongevallen en braspartijen. Zijn genadeloze flits, legt deze gebeurtenissen op een directe en onverbloemde manier vast. De tentoonstelling Weegee: Murder Is My Business focust op zijn dramatische zwart-witfoto’s van de New Yorkse crime scene tijdens de jaren 1930-1940. Weegee zette de toon voor wat later de sensatiepers zou worden.

De tentoonstelling bevat meer dan 100 vintage prints, originele kranten, filmfragmenten en zichten op de Photo League-tentoonstelling uit 1941. Bovendien zijn er touchscreens waarop je extra foto’s in detail kunt bekijken.

 

 

Man kust vrouw
(c) Gert Jochems

19.10.12 – 27.01.13

Gert Jochems – S

Bij Gert Jochems geen uitdagende blik in de lens of stomende lichamen. Hij fotografeert seks, maar van wat je ziet word je niet snel warm. Je herkent Vlaanderen aan zijn woonkamers, parochiezalen en garages. Als kijker dring je binnen in de meest private levenssfeer van mensen. Je blijft achter met de vraag waarom zij de fotograaf toelaten in hun intieme wereld. Of is intimiteit net datgene wat ontbreekt?

Gert Jochems (BE 1969) studeerde sociologie, internationale betrekkingen en fotografie. Hij werkt aan langdurige fotografische projecten, waaronder ‘RUS’ uit 2005 dat internationale bijval kreeg. De tentoonstelling in het FOMU is integraal gewijd aan zijn nieuwe reeks S. Gert Jochems woont en werkt in Antwerpen.

Last Breakfast, series: Scenes of life, 2008 (c) Lucie & Simon

19.10.12 – 27.01.13

Lucie & Simon

Het Frans-Duitse fotografenduo Lucie & Simon brengt met ‘Scenes of Life’ een unieke, verticale kijk op de wereld. Intieme familiemomenten worden geënsceneerd en van bovenuit vastgelegd. Hierdoor krijgen ze een ongeziene directheid. In de reeks ‘Silent World’ trekken ze daarentegen de grootstad in. Wereldberoemde plaatsen zoals Place de la Concorde in Parijs of Times Square in New York baden  in een dreigende sfeer. De drukte van de stad maakt  plaats voor de dwalende figurant in een verlaten wereld.

 

 

 

The Last Supper
The last supper (c) Luc Van Den Bosch

19.10.12 – 25.11.12

Fotografiecircuit Vlaanderen Overzichtstentoonstelling 2009-2012

Voor de derde maal toont het FOMU werk van fotografen uit het Fotografiecircuit Vlaanderen. Het circuit werd opgestart in een periode waarin fotografen minder kansen kregen om hun foto’s te exposeren. Nu reizen solotentoonstellingen maand na maand langs 17 cultuurcentra in Vlaanderen. In het FOMU wordt een selectie van 33 fotografen gebracht die in de periode 2009-2012 deelnamen aan het circuit. Hierbij werd op de eerste plaats naar kwaliteit en variatie gezocht, zonder benaderingswijzen of genres uit te sluiten.