Archief 2013

Leonid Brezhnev, soviet leader and Colonel Gaddafi April 27, 1981 in Moscow
Leonid Brezhnev, soviet leader and Colonel Gaddafi April 27, 1981 in Moscow

15.02.13 - 09.06.13

Power! Photos! Freedom!

Een juichende mensenmassa in een Libisch sportstadio,, hoopvol kijkend richting Mouammar Kadhafi. Dit was de start van zijn dubieuze politieke carrière, die 42 jaar later bloedig zou eindigen. De foto’s gingen de wereld rond. Het FOMU focust op de kracht van fotografie tijdens de recente gebeurtenissen in de Arabische wereld. Het omvangrijke Kadhafi archief wordt aangevuld met fotografische projecten over Syrië, Egypte en Tunesië. Fotografie blijkt het ultieme propagandamiddel voor leiders in autoritaire regimes, maar kan ook een belangrijk wapen zijn voor het volk bij revoluties. 

Het FOMU toont werk van volgende fotografen en kunstenaars: Issa Touma (SY,°1962), Nicolas Righetti (CH, °1967), Florian Göttke (DE, °1965), HrairSarkissian (SY, °1973), Nermine Hammam (EG, °1967), Joachim Ben Yakoub, (BE, °1982) en Marco Bohr (DE,°1978). Daarnaast komt ook het burgerjournalistiek collectief Mosireen (Egypte) en de Facebook groep Uprising of Women in the Arab World aan bod.

Babugeri, Bulgarije Reeks: Wilder Mann, 2010-11
Babugeri, Bulgarije Reeks: Wilder Mann, 2010-11

15.02.13 – 09.06.13
Charles Freger - Wilder Mann

Wie zijn deze mensen, gehuld in zware dierenhuiden of strobussels en versierd met koebellen of bokkenpoten? Charles Fréger (°FR, 1975) vergezelde voor zijn reeks Wilder Mann traditionele groepen naar afgelegen stukjes ongerepte natuur. De rituelen die zich hier afspelen, creëren een gevoel van eenheid met het land, met de eeuwenoude gebruiken en met elkaar. De groepen bestaan uitsluitend uit mannen en de traditie vind je in heel Europa terug. Overal liggen dezelfde oerkrachten aan de basis: vruchtbaarheid, de machtsstrijd tussen mens en dier of de seizoenswisseling die leven en dood symboliseren. Fréger toont ons een vergeten stukje van de Europese cultuur, dat even dichtbij als springlevend is. 

Sinds 2000 werkt Fréger aan een indrukwekkend fotografisch oeuvre, waarvoor hij uiteenlopende sociale groepen portretteert. Hij benadert zijn onderwerpen haast wetenschappelijk door de frontale en centrale positionering, met een scherpe aandacht voor kleuren en details. Het lijkt wel alsof hij met zijn foto’s de wereld wil vatten.

Bateke stamhoofd
Casimir Zagourski: Bateke stamhoofd, Belgisch-Congo, ca. 1930

15.02.13 - 09.06.13

Camera Exotica - Selectie uit de collectie FOMU

De fascinatie van de mens voor het exotische, het onbekende en ‘de ander’ is van alle tijden. Het verlaten van de vertrouwde omgeving en het verkennen van onbekende werelden heeft verschillende oorzaken en drijfveren die steeds gepaard gaan met gemengde gevoelens. Fotografie speelt kort na haar ontstaan in 1839 een belangrijke rol in de beeldvorming van het exotische. Foto’s dragen niet alleen bij tot de ontsluiting en de ‘verbeelding’ van exotische werelden, maar vormen tegelijk een uiting van een ambigu westers zelfbeeld. Ze vertellen ons vaak meer over de fotograaf en de visie van het westen op ‘de ander’, dan over de werelden die ze tonen.

Het FOMU toont een selectie foto’s uit de eigen collectie van het ontstaan van de fotografie tot in de jaren 1960. De selectie uit de eigen collectie wordt aangevuld met een aantal bruiklenen afkomstig uit andere museale en privécollecties.

Bij de tentoonstelling verscheen de catalogus 'Camera Exotica'. De catalogus is beschikbaar in Nederlands en Engels en kost €16.

28.06.13 – 06.10.13
You Ain't Seen Nothing Yet - Muziek en fotografie

Fotografie en muziek zijn al jaren onafscheidelijk. Pop- en rockartiesten vragen de beste fotografen om hun muziek een gezicht te geven. You Ain’t Seen Nothing Yet toont werk van fotografen die opvallen door hun eigenzinnige stijl of originele invalshoek. Een intieme blik achter de schermen, een excentriek groepsportret, een iconische albumhoes. Al deze fotografen hebben één ding gemeen: hun liefde voor muziek. 

Het FOMU toont werk van onder meer Joris Bulckens, Dean Chalkley, Daniel Cohen, Charlie De Keersmaecker, Koen Keppens, Ryan McGinley, James Mollison, Alex Salinas, Michael Schmelling, Oliver Sieber, Alex Vanhee, Eva Vermandel, Rob Walbers. Daarnaast is er ook plaats voor album art, videoclips, fotoboeken en een installatie van Radio Soulwax.

Bij de tentoonstelling verscheen de catalogus You Ain’t Seen Nothing Yet bij uitgeverij Lannoo. De catalogus werd begeleid door een heuse ‘soundscape’. Studio Brussel maakte een online soundtrack bij de tentoonstelling en de catalogus. Het FOMU zorgde op die manier samen met uitgeverij Lannoo voor een primeur. Het resultaat was een boek vol muziek gecreëerd in samenwerking met Spotify. De catalogus is te koop in de museumshop voor €25,95.

 

 

Jongen in vijver onder planten

28.06.13 - 06.10.13
Ruud Van Empel

De foto’s van Ruud van Empel (NL, °1958) zijn collages van honderden fragmenten van eigen foto’s die hij samenstelt tot één beeld. Met behulp van Photoshop construeert hij fictieve werelden. Hij toont ons mensen en landschappen die nooit hebben bestaan. De beelden onthullen lieflijke droomwerelden. De schaduwzijde van die schoonheid is echter nooit ver weg.

 

 

 
Series: Jesus, Make-up and foorball
Series: Jesus, Make-up and foorball

28.06.13 – 06.10.13
Jonge Belgische Fotografie

Het FOMU presenteert de tweede tentoonstelling in de reeks Jonge Belgische Fotografie. Ditmaal wordt het werk getoond van Frederik Buyckx (BE, °1984), Max Pinckers  (BE, °1988) en David Widart (BE, °1982), drie genomineerden voor de Prijs Paule Pia  voor jonge Belgische fotografie. Ze zijn niet onder één noemer te plaatsen, maar in overtuiging en toewijding zijn ze aan elkaar gewaagd. Dit jaar gaat de prijs naar Frederik Buyckx.

 

Koningin Fabiola, Kasteel van Laken, Brussel, 1976
Koningin Fabiola, Kasteel van Laken, Brussel, 1976

25.10.13 - 02.03.14 
Germaine Van Parys & Odette Dereze

Germaine Van Parys (1896-1983) was een pionier in de Belgische fotojournalistiek. Samen met haar petekind Odette Dereze (°1932) realiseerde Van Parys een indrukwekkend oeuvre. Hun werk biedt een unieke kijk op de geschiedenis van België vanaf 1918 tot aan het einde van de vorige eeuw. Van Parys leverde een wezenlijke bijdrage aan de ontwikkeling van de beroepsfotografie in België. Haar aandachtsveld was breed: ze legde zowel historische mijlpalen als alledaagse taferelen vast. Daarnaast wist ze een vertrouwensrelatie met het Belgisch Koningshuis op te bouwen, met legendarische portretten als resultaat. Ook het werk van Odette Dereze getuigt van een ruime interesse in politiek, cultuur, het bedrijfsleven en manifestaties. Haar fotografie verraadt een geschoolde, op de mens gerichte blik. De tentoongestelde foto’s vormen samen een krachtig, beeldend verhaal waarin alomvattende thema’s zoals verdriet, vreugde en dromen verweven zitten in de journalistieke opdrachten. We zien België door de lens van twee meester-fotografes. 

Het archief van deze fotografes werd uitzonderlijk opengesteld voor het grote publiek dankzij de steun van de Stichting Germaine Van Parys en de inzet van prof. Johan Swinnen die tevens co-curator is van deze tentoonstelling. 

Bij deze tentoonstelling verscheen een catalogus: 'De aanraking van de tijd. Germaine Van Parys en Odette Dereze en een kinderboek 'Kijken met Germaine'. Beide boeken zijn te koop in onze museumshop. De catalogus kost €39,95 en het kinderboek kost €17,95.

Matsesta, Russia 2009
Matsesta, Russia 2009

25.10.13 - 02.03.14
The Sochi Project - An atlas of war and tourism in the Caucasus - Rob Hornstra en Arnold Van Bruggen 

Rob Hornstra en Arnold Van Bruggen De Olympische Winterspelen houden in 2014 halt in het Zuid-Russische Sotsji. Het worden de duurste Spelen ooit, in een subtropische badplaats en vlakbij de zeer gewelddadige Noord-Kaukasus. Sinds 2009 werken fotograaf Rob Hornstra en schrijver Arnold van Bruggen onafgebroken aan een omvangrijke documentaire over dit gecontesteerd conflictgebied. Thema’s als corruptie, geweld, terrorisme en toerisme vormen de rode draad doorheen het project. Op geregelde tijdstippen werden afgeronde verhalen naar buiten gebracht in de vorm van publicaties en presentaties.

Deze tentoonstelling toont het eindresultaat van vijf jaar diepgravend slow-journalism onderzoek. 

Al van bij de start in 2009 steunde de financiering van The Sochi Project op giften van private donateurs. Crowdfunding was toen uniek in Europa, maar kreeg sindsdien veel navolging. The Sochi Project krijgt niet alleen internationale aandacht vanwege het unieke financieringsmodel, maar wint ook tal van internationale prijzen.Begin 2010 ontvangt de eerste jaarpublicatie ‘Sanatorium’ de New York Photo Book Award. Daarna volgen nog de Nederlandse Canon Prijs, World Press Photo Award, Sony World Photography Award en Magnum Expression Award. 

De tentoonstelling liep tot en met de Olympische Winterspelen in februari 2014 en hield eveneens halt in het DePaul Art Museum in Chicago. Het Winzavod Museum for Contemporary Art in Moskou annuleerde de tentoonstelling één week voor de opening, nadat de Russische ambassade eerder ook het persvisum introk van Rob Hornstra en Arnold van Bruggen.

De afsluitende publicatie ‘The Sochi Project: An Atlas of War and Tourism in the Caucasus’, uitgegeven door Aperture, werd in het najaar van 2013 gepresenteerd.

www.thesochiproject.org  

Théâtre de 10 heures à Bruxelles, ca. 1930
Théâtre de 10 heures à Bruxelles, ca. 1930

17.10.13 - 08.06.14 
Collectie FOMU: Le Lynx

Persfotografie is niet weg te denken uit onze maatschappij. Beelden vertellen en illustreren verhalen in kranten en tijdschriften. Het persagentschap Le Lynx, opgericht door Joseph Quantannes, droeg vanaf 1920 bij aan de professionalisering van de jonge sector van de fotopers. Het archief van Le Lynx wordt door het FOMU beheerd en werd recent gerestaureerd.

Bij deze tentoonstelling verscheen een FOMU catalogus: Le Lynx (1927-1950). 

 

 

 

 

 

De Volkskrant
De Volkskrant

25.10.13 - 02.03.14 
Editing the news - De bril van de fotoredacteur

Het nieuws dat in de krant aan onze ontbijttafel terechtkomt, heeft eindeloos veel filters moeten doorstaan. En gelukkig maar. Dagelijks komen er duizenden foto’s bij redacties terecht, slechts enkele halen de eindmeet. Met deze tentoonstelling plaatst het FoMu vraagtekens bij deze selectierondes. Waarom wordt het ene beeld boven het andere verkozen? Door wiens bril kijken we eigenlijk? Met werk van Hans Aarsman, Alfredo Jaar, Martijn Kleppe, Paul Qaysi en Frank Schallmaier.

Deze tentoonstelling kwam tot stand i.s.m. Belga News Agency, De Tijd en Myriade.