Archief 2014

Chicago #11, Chicago, 2006
AB_26

21.03.14 - 08.06.14

Broomberg & Chanarin - Everthing was Beautiful and Nothing Hurt

Adam Broomberg (Zuid-Afrika, °1970) en Oliver Chanarin (Groot-Brittannië, °1971) werken al zeventien jaar samen. Voor het eerst in hun carrière is hun uiteenlopende oeuvre samengebracht in een tentoonstelling. De expo biedt een overzicht van hun eerste werk, een schilderij van een Hutu en een Tutsi dat ze in opdracht lieten maken, tot de meest recente serie, een reeks portretten gemaakt met 3D gezichtsherkenningssoftware.

Hun werk plaatst vaak kritische kanttekeningen. Conflict, ras en fotografie zijn de thema’s die als een rode draad door hun artistieke praktijk lopen. De tentoonstelling bevat meer dan honderd werken en een aantal boekprojecten zoals hun geïllustreerde bijbel (Holy Bible). Dit project werd onlangs bekroond met de Infinity Award van het International Center of Photograpy in New York.

In 2013 kregen Broomberg & Chanarin de prestigieuze Deutsche Börse Prijs voor hun reeks War Primer 2. Datzelfde jaar selecteerde het MoMa in New York hen voor de jaarlijkse New Photography tentoonstelling.

Rinko Kawauchi foto
RK_007.tif

21.03.14 - 08.06.14

Rinko Kawauchi

De Japanse fotografe Rinko Kawauchi (°1972) laat zich niet begrenzen door tijd en ruimte. Ze speelt met universele herinneringen en referenties. De zuivere kleuren en composities zoeken naar de essentie van de wereld: de natuurelementen, de cyclus van het leven, het eeuwige en het vergankelijke. Ze vertrekt vanuit een Japanse gevoeligheid en esthetiek en ontwikkelde een beeldtaal die nu al haar naam draagt.

Het is de eerste keer dat een Belgisch museum een tentoonstelling wijdt aan Kawauchi's poëtische en persoonlijke beeldtaal. Deze tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met Galerie Priska Pasquer (Keulen) en met de steun van Galerie Meessen De Clercq (Brussel), Chirstophe Guye Galerie (Zürich) en Monica Vögele.

 

Vali Myers, Parijs, 1951

21.03.14 - 08.06.14 

Ed van der Elksen - Een liefdesgeschiedenis in Saint Germain des Prés

In 1950 vertrekt Ed van der Elsken (Nederland, 1925-1990) naar Parijs, waar hij gelijkgestemden vindt bij een groepje bohémiens in Saint Germain des Prés. Bij wijze van persoonlijk dagboek fotografeert hij hun doen en laten.  In het bijzonder fascineert hem een roodharige schone, Vali Myers. Van der Elsken geeft de sombere stemming weer van de jeugd in het existentialistische naoorlogse klimaat.

Hij creëert een beeldroman, waarin een fictief verhaal van een onbeantwoorde liefde verweven wordt met documentaire en persoonlijke beelden. De filmische verbeelding en de lay-out maken Een liefdesgeschiedenis in Saint Germain des Prés (1956) tot één van de opmerkelijkste fotoboeken van de 20ste eeuw. 

Deze tentoonstelling kwam tot stand met de medewerking van Annet Gelink Gallery in Amsterdam en het Nederlands Fotomuseum Rotterdam.

 

Campagnebeeld Shooting Range -Soldaat met camera

27.06.14 - 01.02.15 

Shooting Range - Fotografie in de vuurlinie? 

De Groote Oorlog is het eerste grootschalig conflict dat met foto’s en films is vastgelegd. De jonge media blijken ongekende krachten te bezitten: als alziend oog, als herinnering, maar ook als wapen. Beelden leggen niet enkel een conflict vast, ze spelen er zelfs een belangrijke rol in. Shooting Range belicht op welke manier dat gebeurde, in een conflict dat de hele wereld vier jaar in de ban hield.

In deze tentoonstelling zie je hoe stilstaand beeld werd gebruikt in kranten, magazines, postkaarten of voor militaire doelen. Propaganda- en antioorlogsfilms verrijken het beeld van dit wereldconflict. Historische stukken worden in hun originele verschijningsvorm getoond.

 

 

Safe From Harm, North Kivu, eastern Congo, 2012. Image courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery

27.06.14 - 11.11.2014

Richard Mosse - The Enclave

Met The Enclave brengt het FoMu de gevierde multimedia-installatie van Richard Mosse (IE, °1980)  naar België. Mosse reisde sinds 2010 verschillende keren naar Oost-Congo om er de eindeloze spiraal van geweld vast te leggen. Hoewel dit conflict sinds 1998 al 5,4 miljoen levens eiste, krijgt het relatief weinig aandacht in de media.  

Richard Mosse brengt de gewapende rebellengroepen in het oosten van de Democratische Republiek Congo in beeld met infraroodfilm die oorspronkelijk ontwikkeld was voor militaire camouflagedetectie. Deze in onbruik geraakte film registreert infraroodlicht en krijgt daardoor een opmerkelijk kleurenpalet van felroze en groenblauw.

Met dit project stelt Mosse de traditionele visie op oorlogsfotografie in vraag. Hij confronteert de kijker met een multimedia-installatie die de zintuigen op scherp zet en lang blijft nazinderen. De installatie omvat zes grote schermen met 12-kanaals surroundgeluid en creëert een indringende caleidoscopische ervaring, door en door esthetisch maar sterk verankerd in de harde realiteit. 

Walker Evans, Labor Anonymous

27.06.14 - 11.11.14

Walker Evans - Magazinewerk

Deze kleine tentoonstelling bundelt het fotografisch magazinewerk dat Walker Evans (US, 1903-1975) gedurende zijn carrière maakte. Evans  verzorgde de foto’s, teksten en het ontwerp van de pagina’s. Van 1929 tot 1965 publiceerde hij zowel in avant-garde als populaire magazines zoals FortuneHarper’s BazaarVogueSports Illustrated en Life . Het FoMu toont het werk aan de hand van de omstandige collectie van curator en criticus David Campany (GB, °1967). Campany cureert de tentoonstelling in samenwerking met het FoMu. Bij deze tentoonstelling verschijnt het boek Walker Evans, The magazine work, uitgegeven bij Steidl.

 

Mikhael Subotzky & Patrick Waterhouse, Ponte City, 2008 - 2013
Mikhael Subotzky & Patrick Waterhouse, Ponte City, 2008 - 2013

27.06.14 - 11.11.14 

Mikhael Subotzky & Patrick Waterhouse - Ponte City

Ponte City is het nieuwste project van de kunstenaars Mikhael Subotzky (ZA, °1981) en Patrick Waterhouse (GB, °1981). Een project over één enkel monumentaal appartementsgebouw, Ponte City, dat de skyline  van Johannesburg domineert. Als één van de architecturale iconen van de stad is het de perfecte getuige van een samenleving in voortdurende verandering.

Subotzky en Waterhouse fotografeerden op, in en rond het vierenvijftig verdiepingen hoge gebouw. In hun zoektochten stootten ze op stapels achtergelaten documenten in de leegstaande appartementen. Zowel kaarten, brochures en persberichten van de utopische beginperiode, als afbeeldingen en teksten door generaties migranten van over heel Afrika. De tentoonstelling brengt alles samen en wekt zo de symboolwaarde van het gebouw tot leven.

De tentoonstelling is een coproductie van het FoMu en Le Bal in Parijs. Bij de tentoonstelling verschijnt het boek Ponte City, uitgegeven bij Steidl.

Saint Tropez, FranceA Senegalese migrant sells a bracelet to a naked lady on a naturist strech of Pampelonne Beach in Saint Tropez.From the series 'The Continuity of Man', a portrait of the Mediterranean region. Nick Hannes

28.11.14 - 01.02.15

Nick Hannes - Mediterranean. The Continuity of Man

De afgelopen vijf jaar bezocht Nick Hannes (BE, °1974) twintig landen rond de Middellandse Zee. Hij treft er een regio op een ongezien historisch kantelmoment: Zuid-Europa gaat gebukt onder de wereldwijde economische crisis, de Arabische landen zijn verwikkeld in de nasleep van de Arabische Lente en intussen ontmoeten toeristen en migranten elkaar op de stranden van de Middellandse Zee. 

Nick Hannes toont ons een regio vol humor en tragedie. Het Middellandse Zeegebied werd tweeduizend jaar geleden eengemaakt onder het Romeinse Rijk, maar is nu een strijdtoneel. In Mediterranean.The Continuity of Man belicht Nick Hannes hedendaagse thema’s zoals migratie, urbanisatie en massatoerisme. Met zijn herkenbare documentaire stijl omarmt hij de complexiteit van deze regio, overstijgt het anekdotische en gaat op zoek naar de verbindende schakels in de maatschappij.

Na zijn reis doorheen de voormalige Sovjet-Unie (Red Journey) presenteert het FOMU nu ook Mediterranean. The Continuity of Man, een caleidoscopisch portret van een Mediterrane regio in verandering.

Vincent Delbrouck - Paard in berglandschap
Horse, 2012, Himalayas

28.11.14 - 01.02.15

Vincent Delbrouck - Dzogchen

Voor het derde jaar op rij biedt het FoMu ruimte aan jonge Belgische fotografie. Vincent Delbrouck (BE, 1975) presenteert dit jaar zijn nieuwste project Dzogchen, waarvoor hij tussen 2009 en 2014 verschillende reizen naar de Himalaya ondernam. Delbrouck dompelt zich onder in de filosofie van het Boeddhisme en laat de omgeving zijn beeldtaal dicteren.

Dzogchen is een term uit de Tibetaanses boeddhistische filosofie, gekenmerkt door een specifieke visie op de realiteit. Bij Dzogchen wordt de werkelijkheid aanvaard zoals die is: mooi en lelijk, goed en slecht, zwart en wit. Vincent Delbrouck laat zich in dit fotografisch project leiden door deze visie, samen met zijn liefde voor natuur en literatuur.

Het integrale proces, van het fotograferen tot de uiteindelijke presentatie in tentoonstelling en boek, is voor hem als een innerlijke reis. Een reis die hem voedt en toelaat het onbekende te benaderen. Het is een sprong in het duister waar omgeving, persoon en fotografie samen lijken te vallen. Het fotografisch werk van Delbrouck is dan ook steevast in verandering. Elke presentatie is anders omdat ze wordt samengesteld vanuit de persoon die hij op dat moment is.

De reeks Dzogchen is een poëtische reflectie op de Himalaya. Het is een ode aan de schoonheid van eender welke plek, een pleidooi voor een wereld zonder onderscheid. Of zoals Gary Snyder, dichter van de Beat Generation, liet optekenen: "Wortels, stengels en takken zijn allen gelijkwaardig. Geen hiërarchie, geen gelijkheid. Niets occult en esoterisch, geen begaafde kinderen of trage presteerders. Niet wild of tam, niet gebonden of vrij, niet natuurlijk of artificieel. Alles en iedereen als de eigen kwetsbare zelf."